Priveľa kortizolu ... čo to prakticky znamená ?




Priveľa kortizolu – norma alebo závislosť od stresu?



Chronický stres a jeden z jeho hormonálnych indikátorov KORTIZOL, spôsobuje že starnete rýchlejšie, než by sa patrilo.

Spôsobuje aj zvýšený tlak a cukor v krvi. Priberáte aj z pohára vody napriek skromnému stravovaniu a excesívnemu cvičeniu. Pneumatika okolo pása je jasným dôkazom, že vo vašom tele je zvyčajne viacej kortizolu, než by malo.

Vaše telo reaguje na stres chronicky, naučilo sa tak. Stres reálny ako aj imaginárny. Po vypätí sa už nedokáže zregenerovať. Odnaučilo sa to.

Nadobličky pumpujú do vášho krvného obehu kortizol, neustále udržujú telo v napätí, aj keď záťažová situácia už dávno pominula. Dokonca môžeme povedať, že je pre výkonových jedincov až návykový. Určite poznáte niekoho, kto po pár dňoch dovolenky už nevie čo so sebou . Pocit akčnosti, splniť svoje „to do listy“ ešte aj v čase oddychu. Ísť si zabehať s pocitom prekonávania sa, byť lepší aspoň trošku viacej než včera. Termíny ukončenia nejakých projektov svietia ako červená na semafore. Vidieť drámu aj tam, kde ide o banálny medziľudský konflikt...


Problém nastáva vtedy, keď už nadobličky nevládzu. Chcú si oddýchnuť, neriešiť otázky „života a smrti“ aj pri banálnych problémoch a pri prekonávaní ďalšej super dôležitej súťaže. Nevedia už. Na scénu prichádzajú problémy so spánkom, priberanie. Únava už od skorého rána a nevyhnutná káva na naštartovanie. Pocit, že ste unavení, ale relaxovať neviete. A čo ešte? Mierna depresia (zvýšený kortizol spôsobuje pokles sérotonínu), vypadávanie vlasov, nízke libido a náchylnosť k návykovým látkam (káva, alkohol), chronická únava...


Najvyšší čas na rehabilitáciu vyčerpaných nadobličiek.

Chvíľu to bude trvať. Telo navyknuté na vysokú hladinu kortizolu s výkonovými návykmi spôsobuje nerovnováhu iných dôležitých hormónov napr. estrogén/progesterónovú nerovnováhu, ovplyvňuje negatívne štítnu žľazu, kvôli nedostatku melatonínu nevie zregenerovať počas spánku, pokles sérotonínu spôsobí otupenosť a miernu depresiu. Hormóny chcú rovnováhu, výkyv v jednej oblasti automaticky ovplyvní aj zdanlivo nesúvisiace zóny.


Okrem pravidelného nočného oddychu a správnej diéty spolu s obmedzením alkoholu a kávy je potrebné zapojiť aj pohyb, nie však bungee-jumping, či triatlon.  Vedecky bolo preukázané, že signifikantný pokles kortizolu v tele nastáva :
- Po hlbokom bráničnom dýchaní (jóga, pilates, meditačná prax). Znižuje kortizol a zvyšuje melatonín (zodpovedný za ozdravný výdatný spánok aj imunitu)
- po praktizovaní jógy, pilatesu, ako aj ostatných vedomých regeneračných cvičení spojených s hlbokým dychom (tajči, chôdza, tanec...)


Podľa viacerých vedeckých experimentov ako už bolo hore spomenuté,  bolo dokázané, že JÓGA znižuje hladinu kortizolu v tele. Zároveň aj znižuje účinky vnímaného stresu na imunitný systém. 60 vysokoškolákov bolo rozdelených do 2 skupín. Jedna skupina cvičila jógu (30 min denne 12 týždňov), druhá nie. Ukazovatele, ktoré im boli namerané na začiatku experimentu neukazovali rozdiely v skupinách (sledovala sa úroveň kortizolu, tep, tlak, úroveň  istých látok v krvi poukazujúcich na správne fungovanie imunitného systému). Počas skúškového obdobia boli opäť pretestovaní. Bol dokázaný signifikantný rozdiel medzi skupinami.V skupine cvičiacich jógu nenastali zmeny v tlaku (aj predtým vykazovali hodnoty v norme), srdcový tep zaznamenal pokles ako aj miera vnímaného stresu. Skupina, ktorá jógu necvičila zaznamenala zvýšený tep, tlak. Úroveň kortizolu počas skúškového obdobia narástla u necvičiacej skupiny o takmer 200% oproti východziemu stavu. U necvičiacej skupiny ukazovatele preukázali pokles imunity.


Čo tento experiment ukazuje je, že aj počas stresového obdobia je vaše telo schopné znížiť negatívny dopad stresu na psychiku ako aj telo. Ako som už spomínala správna životospráva, obmedzenie stimulantov (káva, alkohol), dostatočný oddych spolu s vedomým pohybom (jóga, pilates, tanec, chôdza), meditáciou, relaxáciou a bráničným dýchaním pomôže nadobličkám začať fungovať vyrovnane.


Pomaly sa tlak,tep  dostáva do normálu, dýchanie sa prehlbuje, dráma vám zo života pomaly mizne a zrána sa prebúdzate plní energie. Tá neústupná pneumatika okolo pása sa mimovoľne rozpúšťa :)


zdroje:

Gopal, A, et al. Effect of yoga practices on immune responses in examination stress-a preliminary study. Int J Yoga. 2011;4(1):26-32.
www.saragottfriedmd.com/7-faqs-on-cortisol/


Newsletter

O mne




Mgr. Marianna Mereššová – psychologička a certifikovaná lektorka tantra jógy Mohendžodáro (pod vedením MUDr.Moniky Sičovej Ma Deva Pranama). V každej žene je sila, naplnená zdravými inštinktami, vášňou a tvorivosťou. Nespracované zážitky a traumy sa neukladajú len v našej psychike, ale aj tele. Uvedomelou prácou so svojou dušou a telom sa rozpúšťajú, vedome uvoľňujú, stávame sa opäť živými. Ciest je mnoho a ja objavujem tú svoju.

Pokračovať
logo

Copyright © 2015 Balansia.sk. All Rights Reserved.
Created by Lias.sk - web stránky Košice